Aire comprimit

L’aire comprimit s’utilitza en la majoria de les indústries i es fa servir per a obtenir un treball lineal o rotatiu, associat al desplaçament d’un pistó o d’un motor pneumàtic. Solament entre el 4 % i el 10 % de l’energia elèctrica consumida s’utilitza per a comprimir l’aire; la resta són majorment pèrdues de la calor generada i en molt menys casos pèrdues per distribució, mal ús, tractament, etc. contra les quals podem prendre mesures i estalviar fins a un 25 % sobre l’energia consumida.

 

MESURES D’ESTALVI I EFICIÈNCIA ENERGÈTICA

 

Reducció de fugues en xarxes de conductes (estalvi superior al 2 %).

Les pèrdues d’aire a les xarxes són una pèrdua energètica i per tant econòmica que tota empresa ha d’evitar.

Reduir la pressió d’aire al mínim permès (estalvi de l’1 %).

La pressió a la qual s’ha de subministrar als equips connectats no ha de ser superior a la pressió mínima permesa de treball de l’equip amb la major mínima pressió existent de tots els aparells pneumàtics de la indústria.

Alimentar el compressor amb aire fred/fresc.

L’aire fred és més dens; per això, en subministrar-li al compressor aire amb una temperatura inferior a la d’ambient, augmenta el seu cabal màssic i, per tant, augmenta el seu rendiment.

Altres mesures d’estalvi:

  • Emprar compressors amb motors d’alta eficiència i inversors de freqüència que ajusten la velocitat del motor a la pressió requerida.
  • Seleccionar el compressor òptim per a l’operació requerida sense sobredimensionar.
  • Emprar compressors multietapa per a millorar la fase de compressió de l’aire.
  • Emprar la calor generada en altres processos productius de l’empresa.
  • Millorar el flux d’aire en les canonades per a tractar d’evitar pèrdues de pressió per fricció.
  • Realitzar un manteniment adequat.
  • Evitar usos innecessaris dels equips.