Motors elèctrics
Els motors elèctrics transformen l’energia elèctrica en energia mecànica per a l’accionament d’equips industrials mitjançant un eix rotatori.
A la indústria alacantina s’utilitzen en nombrosos processos, i són molt rellevants sobretot els motors d’inducció per la seua simplicitat, baix cost, economia i fiabilitat.
L’eficiència energètica d’un motor elèctric depèn de diferents factors com ara l’eficiència del motor, el control de la velocitat del motor, un dimensionament adequat, la qualitat del subministrament elèctric, la dissipació de pèrdues, la transmissió mecànica, el manteniment i l’eficiència mecànica (bombes, ventiladors, compressors, etc).
MESURES D’ESTALVI I EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
– Utilització de motors d’alt rendiment (estalvi superior al 2 %).
Són motors fabricats amb materials de major qualitat l’eficiència dels quals supera el 90 %. La Comissió Europea estableix tres nivells d’eficiència energètica: EFF1 o IE2 Motor d’alt rendiment, EFF2 o IE1 Motor de rendiment millorat i EFF3 Motor de rendiment estàndard. Els motors d’alt rendiment consumeixen menys energia per a desenvolupar la mateixa potència que un motor elèctric inductiu convencional.
En l’actualitat només es poden comercialitzar motors EFF1 d’alt rendiment.
– Instal·lació de variadors de freqüència (estalvi superior al 4 %).
Per al control de bombes i ventiladors s’utilitzen convertidors/variadors de freqüència per a controlar la velocitat del motor mitjançant la modificació de la freqüència de la tensió que rep el motor. D’aquesta manera s’aconsegueix que aquesta s’adeqüe a les condicions imposades per la càrrega.
Concretament, en els casos de bombament de fluids líquids i ventilació, que es requereix regulació del cabal, es pot aconseguir estalvis importants si el marge de regulació que es requereix és relativament elevat i les hores de funcionament del conjunt són també elevades.
– Selecció del motor. Punt de funcionament.
El dimensionament dels motors és molt important. El rendiment màxim s’aconsegueix entre el 75 i el 85 % de la càrrega nominal. Amb càrregues menors, el rendiment disminueix de forma important, raó per la qual cal evitar els sobredimensionaments.