Març / 2020

IMPACTE AMBIENTAL DE L’ESTAT D’ALARMA A ESPANYA I LA PROVÍNCIA D’ALACANT

IMPACTE AMBIENTAL DE L’ESTAT D’ALARMA A ESPANYA I LA PROVÍNCIA D’ALACANT

 

El Covid-19 està generant infinitat d’impactes en la nostra societat. La gran majoria d’ells són negatius, a nivell sanitari, social i econòmic. Però entre tanta desgràcia, podem trobar un impacte positiu. És la reducció de l’emissió de gasos contaminants a l’atmosfera. En els últims dies s’han publicat diferents estudis que es recolzen en les imatges obtingudes pel satèl•lit Sentinel-5P, del programa Copernicus de l’Agència Espacial Europea (ESA). Aquestes imatges, analitzades per diferents entitats, com el KNMI (Real Institut Meteorològic dels Països Baixos), o el Centre de Tecnologies Físiques de la UPV (Universitat Politècnica de València) evidencien una clara reducció dels nivells de diòxid de nitrogen en l’atmosfera en pràcticament totes les regions del planeta.

 

Les dates estudiades corresponen als primers dies del confinament a Espanya, i es comparen amb el mateix període de l’any anterior. Els científics del KNMI expliquen que “La química de la nostra atmosfera no és lineal. Així, la caiguda percentual de les concentracions pot diferir lleugerament de la caiguda en les emissions (…) En combinar dades d’un període específic, de deu dies en aquest cas, la variabilitat meteorològica es fa una mitjana de parcialment i podem començar a veure l’impacte dels canvis deguts a l’activitat humana”.

 

Els investigadors del grup Land and AtmosphereRemoteSensing (LARS-UPV), per part seua, han centrat la seua investigació en les principals ciutats espanyoles, que redueixen de mitjana un 64% la contaminació de l’aire. En el cas d’Alacant, aquesta reducció aconsegueix un 68%.

 

 

El diòxid de nitrogen és un gas tòxic i irritant, responsable juntament amb el CO₂, del que coneixem com a “pol•lució” a les ciutats. La major part té el seu origen en les emissions d’òxid nitrós (NO) originades en la combustió dels vehicles, principalment els dièsel, que s’oxida una vegada en l’atmosfera i té diversos efectes negatius sobre el sistema respiratori. Les seues altes concentracions en grans ciutats són les que obliguen a les restriccions de trànsit que en els últims temps han imposat ciutats com Madrid i Barcelona.

 

En les imatges podem observar com s’aprecia la disminució de la concentració de NO2 sobre Espanya, en una comparativa entre Març de 2019 i 2020, i es demostra com el nostre sistema de mobilitat és responsable, en gran manera, dels problemes mediambientals que pateixen les nostres ciutats i regions.

 

ARTICLE UPV

 

Font Imatges: ESA